PRZEDMIOT NEUROLINGWISTYKI

Jolanta Panasiuk, Tomasz Zyss, Mirosław Michalik, Magdalena Ryszka-Kurczab

Abstrakt


Tradycyjnie przedmiot neurolingwistyki pokrywa się z opisem zaburzeń mowy powstałychw wyniku uszkodzeń kory mózgowej, dokonywanym metodami językoznawczymi. Nie odcinającsię od patolingwistki, neurologopedii i afazjologii, proponujemy rozszerzenie zakresubadawczego tej lingwistyki stosowanej. Dążenie to wynika z przyjęcia tezy, iż neurolingwistykaanalizuje językowe funkcjonowanie każdego człowieka w odniesieniu do aktywności jegostruktur mózgowych i pracy umysłu, posługując się metodami eksperymentalnymi, elektrofizjologicznymi,neuroobrazowymi, a także instrumentarium metodologicznym wyrosłym z językoznawstwa.Z perspektywy metodologicznej na współczesną neurolingwistykę patrzymyprzez pryzmat nauki o charakterze transdyscyplinarnym. Jej przedmiot pragniemy umieścićwewnątrz nowego, pełnego, dynamicznego i jednocześnie otwartego systemu ciągle tworzącejsię wiedzy. Sam zaś obszar badawczy określany powinien być przy pomocy takich bytów i pojęćjak mózg – umysł – mowa. Dodatkowo wybrane neurolingwistyczne wątki badawcze chcemyprzenieść na obszar problematyki retorycznej i komunikacyjnej.

Słowa kluczowe


neurolingwistyka; lingwistyka stosowana; metodologia; transdyscyplinarność

Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.