PAMIĘĆ, RUTYNIZACJA A NABYWANIE JĘZYKA – EKSPERYMENT PSYCHOLINGWISTYCZNY

Kinga Mietz

Abstrakt


Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza wpływu pamięci i rutynizacji na nabywane języka.W pierwszej jego części zarysowano zagadnienia związane z powyższymi zjawiskami.Omówiono znaczenie terminu pamięć, scharakteryzowano jej rodzaje oraz zależność międzypamięcią a wiekiem człowieka. Opisano także anatomiczne podstawy owej funkcji poznawczejoraz jej komórkowe mechanizmy. Wyjaśniono treść pojęcia rutynizacja i przedstawiono jej rolęw przyswajaniu kompetencji lingwistycznej. Dalszą część artykułu poświęcono metodologiibadań własnych, dotyczących szybkości uczenia się przez powtarzania materiału językowegow zależności od wieku i płci badanych. Dokonano charakterystyki grupy badawczej, przedstawionowyniki przeprowadzonego eksperymentu diagnostycznego oraz sformułowano płynącez niego wnioski.

Słowa kluczowe


pamięć; rutynizacja; nabywanie języka; eksperyment psycholingwistyczny

Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.