JĘZYK A PRZEKAZYWANIE WIEDZY W DYSKURSIE EDUKACYJNYM

Sławomir Śniatkowski

Abstrakt


Artykuł ukazuje wybrane aspekty relacji język–poznanie w odniesieniu do charakteru wiedzyprzekazywanej w dyskursie edukacyjnym. Uwzględnienie zarówno specyfiki procesów poznawczych,jak i uwarunkowań poznania naukowego pozwala lepiej zrozumieć wewnętrzne zróżnicowaniewiedzy, będącej rezultatem określonych działań edukacyjnych. W szczególności chodzio dominujące w nauczaniu poznanie zapośredniczone przez język oraz wzbogacanie myśleniapotocznego o zobiektywizowaną wiedzę naukową.

Słowa kluczowe


dyskurs edukacyjny; język; nauka; poznanie; wiedza

Bibliografia


Amsterdamski S. 1991, Nauka, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, red. A. Kłoskowska, Wrocław, s. 143–188.

Buchowski M., Burszta W.J. 1993, Antropologia kognitywna: charakterystyka orientacji, [w:] Amerykańska antropologia kognitywna. Poznanie, język, klasyfikacja i kultura, red. M. Buchowski, Warszawa, s. 11–22.

Carter R. 2002, Consciousness, Londyn.

Goćkowski J., Marmuszewski S. 1995, Tożsamość nauki i tradycja w nauce jako problem poznawczy i społeczny, [w:] Nauka. Tożsamość i tradycja, red. J. Goćkowski, S. Marmuszewski, Kraków, s. 7–12.

Hołówka T. 1986, Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku, Warszawa.

Karolak S. 2001, Od semantyki do gramatyki. Wybór rozpraw, Warszawa.

Kłoskowska A. 1991, Kultura, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy

wiedzy o kulturze, red. A. Kłoskowska, Wrocław, s. 17–50.

Kurcz I. 1992, Uczenie się, [w:] Psychologia ogólna, t. 3, red. T. Tomaszewski, Warszawa, s. 98–170.

Labocha J. 1997, Dyskurs jako proces przekazywania wiedzy, [w:] Dyskurs edukacyjny, red. T. Rittel, J. Ożdżyński, Kraków, s. 31–37.

Okoń W. 1984, Słownik pedagogiczny, Warszawa.

Podsiad A., Pszczołowski T., Więckowski Z. (red.) 1983, Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, Warszawa.

Popper K. 1992, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa.

Russel B. 1995, Wiedza bezpośrednia a wiedza przez opis, [w:] Problemy filozofii, red. B. Russel, Warszawa, s. 53–56.

Sozański T. 1995, Co to jest nauka?, [w:] Nauka. Tożsamość i tradycja, red. J. Goćkowski, S. Marmuszewski, Kraków, s. 23–50.

Staszczak Z. (red.) 1987, Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, Warszawa.

Strawson P.F. 1994, Analiza i metafizyka. Wstęp do filozofii, Kraków.

Stróżewski W. 1995, Wielość nauk i jedność wiedzy, [w:] Nauka. Tożsamość i tradycja, red. J. Goćkowski, S. Marmuszewski, Kraków, s. 15–22.


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.