KORELACJA ZABURZEŃ POZNAWCZYCH I JĘZYKOWYCH W CHOROBIE ALZHEIMERA

Aleksandra Matyjasek

Abstrakt


Choroba Alzheimera cechuje się charakterystycznym przebiegiem i obrazem klinicznym, w którympierwszoplanowymi objawami są zaburzenia poznawcze i językowe. W klasyfikacji logopedycznejtrudności językowe w chorobie Alzheimera zalicza się do zaburzeń mowy spowodowanychrozpadem kompetencji językowej i komunikacyjnej obok takich jednostek, jak afazja,pragnozja, schizofazja. W otępieniu pierwotnym podkreśla się jednak specyfikę tych objawów:progresywność i nieodwracalność oraz ich związek z zaburzeniami innych procesów poznawczych.To właśnie ten trzeci aspekt, korelacja procesów poznawczych i językowych w otępieniualzheimerowskim, jest nadrzędnym celem w prezentowanym materiale badawczym. Dane empirycznezostały zgromadzone za pomocą wybranych metod psychometrycznych, skonstruowanychprób eksperymentalno-klinicznych oraz obserwacji osób badanych. Zestawienie danychotrzymanych z analiz ilościowych i jakościowych wykazało związek funkcji wykonawczych(monitorujących przebieg zadania) z procesami poznawczymi oraz językiem.

Słowa kluczowe


otępienie pierwotne; deficyty językowe i poznawcze w chorobie Alzheimera

Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.