PAMIĘĆ I RUTYNIZACJA JAKO DETERMINANTY AKWIZYCJI JĘZYKA W OLIGOFAZJI
Abstrakt
Słowa kluczowe
Bibliografia
Baraniewicz D., Baraniewicz M. 2007, Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym, [w:] Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie, red. J. Baran, A. Mikrut, Kraków, s. 195–205.
Bierwiaczonek B. 2006, O języku ucieleśnionym, [w:] Językoznawstwo kognitywne III. Kognitywizm w świetle innych teorii, red. O. Sokołowska, D. Stanulewicz, Gdańsk, s. 444–479.
Błeszyński J. 2012, Diagnoza rozwoju mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, red. S. Milewski, E. Czaplewska, Sopot, s. 177–221.
Chlewiński Z. (red.) 1997, Psychologia pamięci, Warszawa.
Gałecki P. i in. (red.) 2018, Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5, Wrocław.
Grabias S. 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, 10, s. 9–36.
Grabias S. 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 15–71.
Jagodzińska M. 2008, Psychologia pamięci, Gliwice.
Jęczeń U. 2012, Symptomy oligofazji w upośledzeniu umysłowym, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 381–393.
Kaczorowska-Bray K. 2012, Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną,
red. J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 36–63.
Kaczorowska-Bray K. 2017, Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim, Gdańsk.
Kielin J. 1999, Trudności i problemy terapeutyczne, [w:] Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, red. J. Kielin, Gdańsk, s. 102–114.
Kowalska D.M. 1997, Anatomiczne podstawy pamięci, [w:] Mózg a zachowanie, red. T. Górska,
A. Grabowska, J. Zagrodzka, Warszawa, s. 298–318.
Kurcz I. 1992, Pamięć, uczenie się, język, Warszawa.
Michalik M. 2011, Kompetencja składniowa w normie i w zaburzeniach. Ujęcie integrujące, Kraków.
Michalik M. 2011a, „Nowa Logopedia” a biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, „Nowa Logopedia”, 2, s. 13–24.
Mietz K. 2016, Pamięć i rutynizacja jako czynniki decydujące o nabywaniu języka, „Studia Logopaedica”, 5, s. 120–144.
Mietz K. 2016a, Pamięć, rutynizacja a nabywanie języka – eksperyment psycholingwistyczny, „Neurolingwistyka Praktyczna”, 2, s. 52–71.
Mietz K. 2017, Nabywanie mowy w dyskursie zaburzonym na tle najważniejszych modeli ontolingwistycznych, „Studia Logopaedica”, 6, s. 41–63.
Mietz K. 2017a, Rutynizacja jako determinanta akwizycji języka, „Biuletyn Logopedyczny”, 1–2 (30–31) 2016/2017, s. 9–23.
Nęcka E. 2003, Inteligencja. Geneza – Struktura – Funkcje, Gdańsk.
Nęcka E. 2004, Procesy uwagi, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, t. 2, Gdańsk, s. 78–96.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. 2013, Psychologia poznawcza, Warszawa.
Pietrzyk I. 2002, Kształtowanie się i funkcjonowanie obcojęzycznych nawyków gramatycznych, Szczecin.
Pilecka W. 1997, Psychoruchowy rozwój dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, [w:] Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, red. W. Pilecka,
J. Pilecki, Kraków, s. 9–26.
Rakowska A. 2003, Język, komunikacja, niepełnosprawność. Wybrane zagadnienia, Kraków.
Siwek S. 2006, Upośledzenie umysłowe, [w:] Neuropsychologia kliniczna dziecka, red. A.R. Borkowska, Ł. Domańska, Warszawa, s. 31–88.
Szewczuk W. 1990, Psychologia, Kraków.
Tarkowski Z. 2003, Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole,
s. 203–209.
Tarkowski Z. 2005, Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia, [w:] Podstawy neurologopedii.
Podręcznik akademicki, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole, s. 553–606.
Tarkowski Z., Protas H. 2017, Zaburzenia mowy towarzyszące upośledzeniu umysłowemu, [w:] Patologia mowy, red. Z. Tarkowski, Gdańsk, s. 255–278.
Włodarski Z. 1989, Psychologia uczenia się, t. 1, Warszawa.
Refbacks
- There are currently no refbacks.